Het koninkrijk van God 1

In de bijbel wordt in het Nieuwe Testament over Jezus verteld.
Dit gebeurt op twee verschillende manieren.
In de evangeliën worden de verhalen over zijn leven op aarde verteld.
In het boek Handelingen en in de brieven komt naar voren welke betekenis zijn leerlingen geven aan zijn leven, maar bovenal aan zijn sterven aan het kruis en zijn opstanding uit de dood.
Dit is hun verkondiging. Zij verwoorden die alle op hun eigen manier.
Jezus heeft echter, tijdens zijn leven op aarde, zelf ook een verkondiging. Deze wordt door drie van de vier evangelisten, Mattheus, Marcus en Lucas, weergegeven:
‘Bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen’ of in woorden van gelijke strekking (Mt. 4:17, Mc. 1:15, Lc. 9:60).
Als Jezus zijn leerlingen uitzendt, krijgen ze de opdracht om juist dit aan de mensen bekend te maken (Mt. 10:7, Mc. 3:13, Luc. 9:2, 10:9, 10:11). En dat doen ze ook. In het boek Handelingen der Apostelen lezen we daarover (Hand. 1:3, 8:12, 14:22, 19:8, 28:23, 28:31, 20:25).
Het koninkrijk der hemelen (vooral in Mattheus) of het koninkrijk Gods (vooral in Lucas)  is dus een belangrijk thema in het Nieuwe Testament. Ook wordt het wel zonder meer ‘het koninkrijk’ genoemd. Het verschil tussen deze aanduidingen is alleen een kwestie van woordgebruik. Er is dus  geen principieel verschil tussen het koninkrijk der hemelen en het koninkrijk Gods of het koninkrijk. Dat blijkt ook hieruit, dat wat in het ene evangelie als ‘koninkrijk des hemels’ wordt aangeduid, in het andere ‘koninkrijk Gods’ genoemd kan worden (vergelijk Mt. 11:11 met Lc. 7:28).

Dan de verkondiging zelf.
Deze begint met ‘bekeert u’. Dit is de vertaling van een werkwoord dat in het Grieks betekent: ‘kom tot andere gedachten, komt tot een ander inzicht.’
Het koninkrijk van God is anders dan je altijd had gedacht. Het is anders dan je denkt.
Het koninkrijk van God is niet ver weg en niet iets van een verre toekomst, maar het is nabijgekomen. Het staat voor je deur. Het is onder handbereik.
Laat je dus niet afschrikken door het ‘bekeert u’, want dat geeft al meteen de indruk, dat Jezus zegt dat je fout bezig bent en dat is niet de bedoeling. Hij nodigt je juist uit om je ermee bezig te houden, om je leven nu in het licht van dit koninkrijk te zien en het niet op de lange baan te schuiven.
Dat het ook praktisch kan zijn om het prioriteit te geven blijkt uit Mt. 6:33 en uit Lc. 12:31: zoek eerst het koninkrijk van God en al het andere (wat je ook maar nodig hebt) zal je erbij gegeven worden.
Soms staat er bij de verkondiging: En gelooft het evangelie. Geloof de goede boodschap. Dat is het enige wat je ervoor hoeft te doen om het voor jou van betekenis te laten zijn: geloof het. Dat is alles.
Laat het weerklank vinden in je hart.

Dat het in de bijbel om een koninkrijk des hemels, om een koninkrijk van God gaat, laat al zien, dat het van een heel andere orde is dan die van de koninkrijken die op aarde gevestigd zijn door menselijke koningen (of staten met mensen als machthebbers).
Met de hemel wordt niet het uitspansel bedoeld, de ruimte met de sterren en planeten die wij doorgaans met hemel aanduiden, maar de ruimte die daarachter schuil gaat en die in de bijbel deel uit maakt van de schepping van hemel en aarde Genesis 1).
Koninkrijk kan in het Grieks betekenen het rijk van God, maar ook het koningschap van God.

Deze verkondiging van Jezus en later die van de apostelen, de leerlingen van Jezus, is gericht aan ieder die het  horen wil, maar ook aan ieder die het niet horen wil. Het koninkrijk van God, het koninkrijk van de hemel, gaat jou persoonlijk aan. Het gaat hier niet om een utopisch rijk van vrede en recht voor iedereen, wat eens als door een wonder plotseling zo maar aanbreekt, maar om iets waar jij hoe dan ook, positief of negatief, deel van uitmaakt. Het gebeuren ervan gaat niet buiten jou om.

 

 

Reacties zijn gesloten.